Om tanden.

Jag blir inte säskilt klok på den där visdomstanden. Hos tandläkaren höll dom med om att det var riktigt inflammerat och svullet och så spolade dom rent och hade sig. Det gjorde SÅÅ ont!

Tydligen hade det blivit så för att det hade fastnat skräp under. Det är inte det lättaste att borsta rent när man har haft tandställning och tandregleringen snälla som dom var lämnade diversa luckor mellan tänderna. Nej, jag är inte särskilt nöjd med varken deras behandling eller bemötande där. Men det är längesen och här var dom ganska trevliga.

Jag fick en specialtandborsta och order om en specialtandkräm. Hem och borsta noga noga. Hon sa att jag liksom skulle borsta bort tandköttet även om det gör skitont och blöder. Och ja, dte gör skitont och blöder! och tandkrämen smakar skit!


Men en roligt grej hände. Som bekant för de flesta över 20 år så är tandläkare och folktandvården dukitga på att ta betalt, men den här tandläkaren var snäll. Hon försökte välja bland de billigaste alternativen i listan där hon skulle välja vilka behandlingar hon gett mig. Sen sa hon att hon skulle skriva ut antibiotika på telefon om jag ringde henne eftersom det kostar varje gång man går dit.

Men det bästa: Hon sa att jag hade väldigt fina tänder och tyckte att jag skulle skaffa en tandförsäkring. Jag sa att jag aldrig har haft hål och det sa hon att hon kunde tänka sig då fina som dom var. Då blev jag glad! Så nu har jag bokat tid i januari för undersökning för den här försäkringen. Då kostar det 50kr/månad och sen kostar inte besöken något.


Sammanfattat gick jag därifrån 400kr fattigare, men en ny tandborste och nya råd. ag är ganska nöjd ändå. Tanden får sitta kvar för det fanna iaf plats för den så det ska inte sabba bettet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0