Att vara lös eller fri? Varning för lättirriterade läsare!

Ibland tror jag inte att folk vet när man ska använda orden lös och fri. Det är ju en väldig skillnad på t ex barnlös och barnfri.

Just nu är jag luktlös. jag saknar att känna lukter. På kattsandspåsen står det "luktfri".

Jag befarar att mina smaklökar börjar bli smaklösa också. Nu menar jag inte smaklös som i osmaklig. Jag kan inte känna smaker.

Undrar om det beror på allt snor i min hjärna att jag blir så ord-nördig och analyserande. Oj, nu kände jag att jag kan hålla på i evigheter och skriva om att missupfatta med flit.

Ta ordet makalös. Då menar man förmodligen att nåting är speciellt och ofta positivt. men vem har sagt att att det inte betyder ensamstående man? maka-lös. iofs finns det inget ord som heter make-lös för då heter det änka så det missuppfattas väl snarast aldrig, men man kan. om man vill! har dock aldrig hört någon säga makafri, det tror jag kallas gräsänkling..

Ibland är det rolitg att missuppfatta, särskilt med Pappa för vi är lika knäppa. Hämningsfria i det anseendet. Nu valde jag "fria" för det måste ju vara mer positivt att vara hämningsfri än hämningslös. Eller betyder det att man inte har något behov av att hämnas? isåfall vill jag vara hämningslös.

Just nu känns det onödigt att äta en ananas för jag är (s)mak(a)lös. Men nu är jag sugen på nånting. Helst inget smaklöst, bättre med smakfritt eftersom jag ändå är smak-lös nu.

Jag skyller detta inlägg med fullständigt ordbajseri på snoret. Eller Pappas gener.
Ojoj, stackars er som läser detta dravel. för ovanlighetens skulle är det väl tur att alla mina vänner bor långt bort så ni slipper hälsa på mig i detta draveltillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0