Sankta Lucia

I år blir det inget luciatåg alls. Det var flera år sedan jag var med i ett själv och det är ju det absolut roligaste. men nu kan jag inte ens se något. Den 13:e bär det av till Karlskoga för att träffa släkten.


Tänk när vi gick på gymnasiet och hade världens bästa luciatåg. En timmes program iförda lucialinnen och lingonriskrans. Alla flickor hade rött band i midjan men bara Lucia fick ha bandet hängande på mitten. Tärnorna hade bandet på ena sidan beroende på vilken sida man stod.

Alla gossar var "munkar" och inte några löjliga stjärngossar.  Det var specialsydda kåpor i mörkgrönt, natur och vinrött med luvor och rep om midjan. Alla hade levande ljus, även munkarna.

Många av sångerna var på latin och mycket sjöngs acapella. Annars hade vi en medeltidsinspirerad orkester med olika flöjtar och fioler. Det var roligt att repa låtarna när det inte var den gamla vanliga repertoaren och det var riktigt roligt att visa upp det sen. En hel dag åkte vi runt och hade luciatåg på olika ställen och kvällen avlutades med en jättekonsert i Nikolaikyrkan. En väldigt stor och fullsatt kyrka.

Kyrkan var så lång att man fick jobba för att hålla tonen. Längst fram på scenen satt kompet och spelade introt till "natten går tunga fjät" och vi skulle gå in bakifrån och ställa oss längs bänkarna. Vi fick en startton och började gå, men ljudet tog lång tid mellan kompet och kören så det lät olika. Sen när vi närmades oss kompet fick man lyssna ordentligt på dem så att vi kom i samma tonart. Inte lätt, men det är ju roligt när man har nåt att bita i!

Det är inte klokt att det är 4 år sedan! usch, jag håller på att bli gammal.

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag saknar också gymnasieluciatåget. Den kören var bäst, så himla roligt! Men jag satsar ju på att få leda sånt hädanefter, så jag borde ju få uppleva det igen :)

2008-12-09 @ 23:11:49
URL: http://mejline.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Du har ju faktiskt inte så långt kvar på utbildningen heller. Snart har det gått 2 år!

2008-12-10 @ 06:03:58
URL: http://readingmary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0