Att bo utomlands i Sverige.

Som sagt, det är lite som att vara utomlands att bo i Malmö. Iallfall för oss som trivs bra högre upp i landet.
Märk väl att jag kallar skåningar för dom och inte anser att jag är en av dem trots att jag är född i Malmö.


* Dem flesta pratar inte svenska och gör dom det så är det ändå skånska så att man inte fattar.
* Folk tutar idioter i sina bilar vilket får mig att tänka på Kreta.
* Våren kommer tidigt och sommare slutar sent så det är varmt och mörkt samtidigt.
* Uteserveringarna på Möllevångstorget har öppet året om med infravärme och filtar vid borde utomhus.
* Man kan köpa diverse olika konstiga frukter och grönsaker i stånd på torgen.

Jag tänkte förklara några ord som jag stöter på lite då och då:

Snäckan = vänligt smeknamn på en tjej man tycker om. kan användas tjejer emellan också.
Ihopa = ihop, tillsammans
Hutta = kasta,slänga
Grina =le, flina
Räli = otäck, hemsk, äcklig
Fryskylling = frusen

Skåningarna kallar gärna sina föräldrar för mor & far, medan jag är uppväxt med mamma & pappa. Man säger även "Där är..." istället för "Det finns..."

Ja ni, landet skåne är ett mysterium. Man ska aldrig säga aldrig, men jag har svårt att tro att vi blir kvr här när vi har pluggat färdigt.

Kommentarer
Postat av: mor din

Jag tror nog det blir djupsjövägen, ni får ju inte gå ifrån traditionen nu.

Kram mor din

2009-07-24 @ 18:22:15
Postat av: Malin

Haha, ja, de är ett konstigt släkte. För mig är grina = gråta! Konstigt att det är tvärtom i Skåne!

2009-07-24 @ 19:06:24
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Elin

Tja, det där med mor och far/mamma och pappa är det väl lite si och så med i skåne... Nästan alla mina kompisar säger mamma/pappa, tror den enda jag känner som säger mor/far är Mårten och det började han med i tonåren.



Fast det är klart många äldre säger mor/far... Kan vara att mamma/pappa är medial påverkan på senare år...



Väldigt intressant att höra dina observationer från min landsända, man tänker inte riktigt på det när det är vana!



Och du har helt rätt; man blir inte skåning för att man är född här ;) Själv är jag ju född i 08, men anser mig vara skåning i själ och hjärta!



Det här får vi nog diskutera någon gång, för det blev ett alldeles för långt inlägg och jag är inte klar än :)



Många kramar

2009-07-25 @ 11:02:22
Postat av: Emily

Nej inte än, som tur är. Men hon ligger på sjukhuset nu och läkarna vet inte hur lång tid hon har kvar. De säger att hon redan har levt på övertid. Känns så otroligt jobbigt.



Du menar min förra blogg va? Ja, jag tyckte jag såg något skit. Jag vet inte riktigt vad det är faktiskt. Men om du vill kan du ta bort den från bloglovin så du slipper gå in på den, för jag kommer nog ändå inte skriva något mer i den.

2009-07-25 @ 11:47:26
URL: http://emilychriro.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, jag är nöjd! :)



Nej, bikinis i vanliga affärer verkar helt hopplöst. Jag testade på typ h&m och cubus också, de var verkligen pyttesmå! man vill väl inte att brösten ska hoppa ut? Du får sy egen! Men det måste väl finnas någonstans där de har typ som vanliga bh-storlekar? På twilfit hade man ju kunnat tro då.. Det kanske är omodernt att ha bröst överhuvudtaget..

2009-07-25 @ 14:57:48
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej Maria!



Du får gärna skriva mer om skånska uttryck som du kommer på då jag har svårt att förstå allt som min gode vän Fredrik säger. Särskilt i telefon =)



Ta hand om dig!

2009-07-25 @ 22:45:53
URL: http://luppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0