Har ni aldrig sett en praktikant förut?

Har ni sett den senaste Ica-reklamen?

http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1549531&showMenu=butiker_4

Klicka på länken så kommer ni till Icas hemsida där man kan reklamfilmerna.

Jag såg den för första gången för några dagar sedan och blev ganska paff.

Får man skämta om Downs syndrom?!

Det är absolut inget fel med att ha en praktikant som har downs syndrom, men den underförstådda meningen i reklamfilmen säger att personalen  blev besvikna över att så var fallet.

Nu slutade reklamfilmen med en "cliffhanger" och fortsättning följer. Det ska bli spännande att se vad som kommer härnäst. Jag brukar tycka att icas reklamfilmer är roliga men den här är inte rolig, inte än. och om den nu blir rolig i fortsättning följer så undrar jag ; Får man skämta om Downs syndorm?

Vad tycker du om reklamfilmen? Jag tror iallafall att svenska folket i tv-sofforna börjar skruva lite på sig. Det kändes lite obekvämt samtidigt som man med spänning väntar på nästa film.

Kommentarer
Postat av: bili

Jag håller med dig! Jag blev helt ställd när jag såg den. Jag hoppas reklamen utvecklar sig på ett positivt sätt!

2009-10-14 @ 13:00:44
URL: http://bilix.blogg.se/
Postat av: Natalie

Personligen så tror jag att man får se det hela från en annan synvinkel.

Är det rätt att gömma undan personer med down syndrom i samhället?

enligt mig så är det roligt att även dem kan få chansen att synas i tv rutan om det själva tycker att det är roligt...bara för att man har en sjukdom så ska man ju inte gömmas undan och ses som bortglömd i samhället....

Alla som jag har mött som har down syndrom är otroligt smarta även om de är svagare i motoriken så är många av dem bätte än en vanlig människa på många saker..

2009-10-14 @ 13:06:53
Postat av: Maria

Jag håller med dig Natalie! Det jag störde mig på var hur "övriga personalen" reagerade när de fick se att det var en praktikant med downs syndrom. Självklart ska ingen i samhället gömmas undan och jag har också egen erfarenhet av personer med olika syndrom som inte alls är "sämre människor".



Men det kändes som att det fanns en besviken stämning i filmen och det kanske man ska passa sig för för att inte diskriminera olika grupper. Vi får väl se hur fortsättningen följer!

2009-10-14 @ 13:17:12
URL: http://readingmary.blogg.se/
Postat av: Malin

Har inte sett den innan, men jag hoppas verkligen att de reagerade på att det var en praktikant och inte att han hade downs syndrom. Jag blir alltid så glad, för de är så härliga tycker jag :)

2009-10-14 @ 17:12:32
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Emily

Precis. De är från Haléns faktiskt och det är ju bara en sak som gör att jag inte vill beställa dom. För då kommer de helt plötsligt kosta 80 spänn mer. Men visst, bara det är väl billigare än om jag skulle köpa dom i en butik. Men jag gör som så att jag väntar iallafall tills efter Ullared. Och om jag inte har hittat några passande gardiner där så gör jag nog så att jag beställer dom ändå. Ska se om mor min kanske vill beställa något hon med så att man kan dela på frakten. :)

2009-10-14 @ 17:51:42
URL: http://emilychriro.blogg.se/
Postat av: Emma

De som jobbar i butiken representerar nog majoriteten av Sveriges befolkning. Människor skulle nog tyvärr reagera så där i vanliga fall, och det är det dom vill få fram att människor med Downs syndrom också kan.

Han heter för övrigt Mats och medverkar i Glada Hudikteaterns Elvis

2009-10-15 @ 12:07:29
Postat av: Maria

Tyckte väl att jag kände igen killen! "Elvis" är för övrigt en sjukt bra grej, min kompis är med=)

2009-10-15 @ 12:15:19
URL: http://readingmary.blogg.se/
Postat av: caroline

Jättefin blogg!

ica-reklamen är super! tyckte först det var lite diskrimingering, men nyfiken som jag var kikade jag på youtube, och vilken bra reklam. Hoppas den får folket att reagera :)

kram

2009-10-21 @ 12:17:41
URL: http://jagheterlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0